Frivillighet i Sosiale medier

Tips til kommentarfeltet:

  • Svar fort, prioriter å svare raskt på kritiske innlegg.
  • Spar på svar dere har gitt i sosiale medier i et eget dokument som dere kan klippe fra eller hente inspirasjon fra senere.
  • Bruk gjerne våre formuleringer fra "spørsmål og svar om frivillighet" om det passer.
  • Lag en plan der det kommer frem hvem som skal svare på hva slags hen vendelser. Det kan for eksempel se slik ut:

Vanlige henvendelser og kommentarer –> SOMEvakt/Kommunikasjonsrådgiver

Situasjoner der organisasjonens omdømme er truet –> Kommunikasjonssjef/Generalsekretær

Situasjoner der organisasjonens omdømme er alvorlig truet eller som omhandler kritikk av sekretariatet –> Styreleder

  • Lag deres egne kjøreregler som dere legger ut på de kanaler dere er i og som tydelig forklarer hva dere aksepterer og ikke aksepterer. Eksempel på kjøreregler:
Denne siden formidler frivillige oppdrag fra Frivillig.no og blir moderert av ansatte i Frivillighet Norge.

Del gjerne din kunnskap og erfaring som kan være til glede og inspirasjon for andre. Gi gjerne frivillig.no tilbakemeldinger og innspill om forbedringer, ris og ros for vår tjeneste.

Når du kommenterer på våre innlegg ønsker vi at du skal holde deg til tema og være saklig. Det er ikke akseptert å være krenkende på noen måte ovenfor personer eller organisasjoner. Dine innlegg kan ikke inneholde personangrep eller dine egne eller andres personopplysninger.

Vi ønsker ikke at du deler bilder du ikke har rettigheter til å publisere eller deler omtale som kan oppfattes som kommersiell reklame eller spam.

Alle kommentarer som bryter med norsk lov, eksempelvis rasisme eller grov diskriminering, vil bli slettet umiddelbart. Vi forbeholder oss retten til å slette/skjule kommentarer uten nærmere forklaring.

Brudd på kommentarreglene kan føre til utestengelse fra siden.

Med disse kjørereglene ønsker vi å synliggjøre og fremme frivillig arbeid på en positiv måte.