– Rekordmange som er aktive frivillige

REKORDMANGE AKTIVE FRIVILLIGE: Iben Midtømme er prosjektkoordinator i Ungdomstelefonen. Tjenesten har nå rekordmange aktive frivillige.

TEKST & FOTO: Maiken Arnesen/Frivillighet Norge

I 1997 ble Ungdomstelefonen startet – da som «homofiles ungdomstelefon». Her kan unge, som er usikre på legning, kjønnsidentitet, eller forelskelse, stille spørsmål til frivillige. Tjuefem år etter oppstarten, har Ungdomstelefonen nå rekordmange aktive frivillige.

– Vi har for øyeblikket rekordmange som er aktive frivillige, så nå er målet å gjøre flere kjent med tilbudet vårt, sier Iben Midttømme, prosjektkoordinator i Ungdomstelefonen. 

Særlig opplevde tjenesten at mange ønsket å bidra etter skytingen utenfor London pub i sommer.  

Et trygt rom for unge skeive

Ungdomstelefonen ble startet av ungdomsgruppa til FRI (tidligere LLH). Senere ble tjenesten flyttet over til Skeiv Ungdom. På chat, telefon eller melding kan unge stille spørsmål. Spørsmålene kan variere fra usikkerhet rundt seksualitet, kjønn, identitet, følelser, og forelskelse til sex.

Ungdomstelefonen har åpent 18.00 til 22.00 fra søndag til torsdag. Da sitter frivillige på kontoret i Oslo sentrum og svarer på spørsmål.

– Vi ønsker at de frivillige skal ligne de ungdommene som tar kontakt med oss, sånn at det er enklere å relatere seg til den man snakker med. Både med tanke på språk, erfaringer og opplevelser, sier Midttømme.

Ungdomstelefonen arbeider derfor etter «likepersonsprinsippet», der den frivillige speiler de som henvender seg. Dette gjelder både seksuell orientering og alder. Majoriteten av de som benytter seg av tilbudet er unge, stort sett under 18 år. De frivillige er mellom 18 og 30 år.

Endret rekrutteringsstrategi

I 2021 endret tjenesten rekrutteringsstrategi. Mens de tidligere tok inn én og én frivillig sporadisk og etter behov, begynte Ungdomstelefonen å ta inn flere frivillige samtidig:

– Da får man en fin gruppe som starter opp sammen, forteller Midttømme, og fortsetter:

– Ungdomstelefonen er opptatt av det sosiale, så i tillegg til den frivillige innsatsen, gjør vi også aktiviteter sammen. Vi har spill- og hengekvelder, og noen ganger går vi på tur og ski sammen.

Samtidig som tjenesten endret strategi for rekruttering, ble det innført et strukturert løp:

Frivillige rekrutteres – ofte gjennom Frivillig.no. Deretter kalles de inn til en samtale og får etter hvert en case som må løses.  

Til slutt får de nye frivillige opplæring fra blant annet Rosa kompetanse, VIVAT førstehjelpskurs ved akutt selvmordsfare, og intern opplæring fra Skeiv ungdoms egne ressurser, deriblant Restart.

Marlen Aurvåglid Ramstad er rådgiver i Skeiv Ungdom og understreker hvor viktig opplæringen er for å kunne gi ungdom svar på det de lurer på:

– Da vi la om rekrutteringen, hadde vi behov for å styrke kompetansen hos frivillige. Nå er vi en god og trygg base klare for å svare på det ungdom lurer på, sier Marlen.  

Planer fremover

I høst ble det klart at Ungdomstelefonen mistet det som tidligere var øremerkede tilskudd i statsbudsjettet:

– Vi går en usikker fremtid i møte, så det har vært ekstra viktig for oss å gi god informasjon om prosessen til de frivillige. Foreløpig fortsetter vi tjenesten vår og kommer til å gjøre det så lenge som mulig, sier Iben Midttømme.

Du finner mer informasjon om Ungdomstelefonen på ungdomstelefonen.no.

historie

Published on by Maiken Arnesen.