Spre ditt oppdrag!

Jo flere som ser oppdraget ditt på Frivillig.no, jo større sannsynlighet er det for at du finner folk som ønsker å bli frivillige. Det kan derfor være lurt å øke synligheten til oppdraget ditt. Under kan du lese ulike tips til hva du kan gjøre for å spre aktiviteten!

 

Del oppdraget i sosiale medier

Legg ut link til oppdraget deres på Facebook eller andre sosiale mediekanaler dere eller målgruppen(e) deres bruker. Hvis folk deler eller liker oppdraget, kan både venner og venners venner se det.

Hvem kan være frivillig hos dere? Eldre, yngre, spreke, datatekniske, språkflinke eller folk som bor i nærheten? Tenk på hvem dere vil nå, og hvilke kanaler som er effektive for å nå dem.

 
collage av annonser med frivillig.no-oppdrag på facebook

Ekstratips:

  • Facebook: Del lenken til oppdraget i lokale Facebook-grupper som “Hva skjer i Eksempel kommune?”.

  • Facebook: Et tips er å ha en liten gjeng med folk som du sier fra til at du har delt oppdraget og får dem til å like posten. Hvis mange folk reagerer på posten like etter at den er lagt ut vil den få bedre spredning totalt.

  • Instagram: Noen organisasjoner legger Frivillig.no/Ungfritid.no-lenker som “link i bio”.

  • Meta: Bruk annonser for å få oppdraget som en synlig annonse i feeden på folks telefoner lokalt der dere holder til. Noen ganger kjører Frivillig.no kampanjer der dere kan få en slik betalt annonse gratis! Følg våre nyhetsbrev for å vite hvilke kampanjer vi har, og spør om vi kan dele en annonse for dere i en epost til kontakt@frivillig.no.

 

Tips kommunen, voksenopplæringen og andre - de kan videredele info om oppdraget!

person står foran en samling mennesker og snakker

Foto: Maiken Arnesen/Frivillighet Norge

De som jobber med språkopplæring, forebygging og inkludering i din kommune kan være gode veivisere til frivilligheten. Kanskje møter de unge voksne som trenger å bygge CV, eller nyinnflyttede som trenger å bygge nettverk? Det kan være lurt å tipse disse rollene om at dere har frivilligoppdrag på Frivillig.no. Kanskje har de også en nettside eller annen kommunikasjonskanal de kan bruke for å videredele info om oppdragene?

Tenk igjennom hvem i deres nærmiljø som bør vite at dere finnes! Det kan være skoler/studiesteder, voksenopplæringen, NAV, frivilligsentraler, biblioteker, eldresenter, fritidskontakter, frivillighetskoordinatorer, ungdomsklubber, utekontakter, forebyggende politi, lokalpolitikere, naboen, slekt og så videre.

Finn flere tips til gode samarbeidspartnere og infoformidlere ved å trykke på knappen under!

 

Link til oppdrag dere har på Frivillig.no i egne kanaler

Det er mange veier inn til Frivillig.no. Noen skriver adressen rett inn i nettleseren sin, andre finner siden etter å ha googlet “frivillig i Oslo”. Noen hører om Frivillig.no fra en venn, andre fra biblioteket.

Det kan også være noen som finner deres hjemmeside, Facebook-gruppe eller Instagramkonto først, før de finner Frivillig.no. Ved å lenke til deres oppdrag på Frivillig.no i egne kanaler, kan dere enkelt slippe å skrive alt to ganger! Da slipper dere å oppdatere oppmøtested og kontaktpersoner i alle kanaler.

Hold oppdragsinfoen oppdatert på Frivillig.no, og lenk til Frivillig.no i de andre kanalene dere. Mindre skrivejobb = mer tid til å drive med frivillighet! Det liker vi :)

 

Tips lokalavisa

hender trykker på en datamaskin

Foto: Charlotte Sverdrup/Frivillighet Norge

Ta kontakt med lokalavisa. Hvis dere trenger frivillige til et spesielt arrangement eller skal starte en ny aktivitet, kan det godt hende at lokalavisen har lyst til å skrive en liten sak om det.

 

Frivillig.no markedsfører også ditt oppdrag

Frivillig.no markedsføres i mange kanaler, og ofte nevner vi spesifikke oppdrag eller organisasjoner i markedsføringen - enten det er på Facebook eller på radio. Det er lov å ønske seg denne oppmerksomheten. Skriv da en mail til kontakt@frivillig.no eller en melding til oss på Facebook.